Wednesday, April 13, 2016

Negara makin mundur sejak Najib menjadi Perdana Menteri

Dua hari yang lepas, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan merangkap Penasihat 1MDB dengan bangganya mengisytharkan bahawa pelan ekonomi beliau berjaya, dan 'asas ekonomi Malaysia mampan'.  Syabas!


Ini antara hujah-hujah beliau
1. Keluaran dalam negara kasar (KDNK) naik 50% 
2. 1.8 juta peluang pekerjaan diwujudkan
3. inflasi rendah
4. pasaran modal naik
5. Nilai ringgit tahun ini adalah yang terbaik di Asia

Tapi betul ke?

Mari kita lihat.

Pertama, pendapatan per kapita ( dalam US Dollar) telah JATUH sejak beliau menjadi Perdana Menteri. Laporan terbaru BNM menunjukkan pendapatan per kapita rakyat Malaysia telah jatuh dari USD9508 pada tahun 2010 kepada USD9291 tahun lepas. Macam mana nak jadi negara maju? Najib kata ekonomi mengembang hampir 50% sejak beliau jadi Perdana Menteri, tapi BNM kata pendapatan per kapita rakyat jatuh! Baik tak payah ada economic growth kalau tidak memberi kesan positif kepada rakyat. Pertumbuhan untuk siapa sebenarnya?

Kedua, hutang negara makin meningkat. Hutang kerajaan telah naik dari RM408 billion pada tahun 2010 kepada RM627.5 bilion pada tahun lepas, atau dari 52.7% dari KDNK kepada hampir 55% dari KDNK pada tempoh yang sama. Adakah ini menjadi kebangaan kita? Siapa hendak membayarnya? 

Ketiga, inflasi rendah tapi hutang isi-rumah makin meningkat, dari 72% pada tahun 2010 kepada hampir 90% tahun lepas. Ini merupakan antara kadar yang tertinggi di rantau ini! Rakyat terpaksa berhutang untuk hidup. 

Ke-empat : ekonomi negara kata Najib naik 50% tapi gaji rakyat Malaysia tak naik banyak mana pun. Tahun 2011, gaji penengah rakyat Malaysia adalah RM1,340 sebulan. Tahun 2015? Ianya telah naik RM235 kepada RM1,575 sebulan. Ini juga bermakna separuh pekerja di negara kita ini bergaji kurang dari RM 1,575 sebulan.  Tak ada ertinya pasaran modal naik, atau ekonomi naik 50% jika rakyat masih bergaji rendah.

Kelima: Jumlah pengangur juga naik. Pada tahun 2010, jumlah penganggur adalah 387,900 orang. Ianya telah meningkat kepada 510,000 pada bulan Januari tahun ini.  Masih nak berbangga 1.8 juta peluang pekerjaan wujud? Untuk siapa? Sektor mana? Tahun lepas sahaja, jumlah penganguran naik 11%.

Keenam : Najib berkata nilai ringgit paling tinggi di Asia tahun ini. Beliau memang putar belit. Adakah beliau menjadi Perdana Menteri sejak awal tahun ini? Tidak. Kalau kita lihat pencapaian ringgit sejak 2010, ianya telah menyusut hampir 20 peratus, antara yang terburuk di rantau ini!

Ketujuh : khas untuk kaum Melayu, sejak beliau menjadi Perdana Menteri, pegangan efektif melayu dalam sektor korporat hanya naik 0.7%!, dari 16.1% pada tahun 2010 kepada 16.8% pada tahun 2014. Jumlah doktor melayu jatuh pada masa yang sama, sebanyak 2%.  Jurang pendapatan di anatar kaum Melayu dan kaum Cina langsung tidak berubah sejak Najib menjdi Perdana Menteri. Malah, jurang di antara kaum melayu dan India makin naik. 

Terakhir : 1MDB, SRC, RM2.6 billion. Tak perlu dihuraikan disini. Akhlak yang buruk dan hina.

Pelan ekonomi beliau berjaya kah?
'Asas ekonomi Malaysia mampan' kah?

Memang Najib Razak adalah Perdana Menteri terburuk dalam sejarah Malaysia. 





7 comments:

  1. RosAjib mmg BANGSAT!!!!

    ReplyDelete
  2. Rakyat bukan buta huruf atau buta cyber. Siapa yang hendak dibohongi?

    ReplyDelete
  3. Bila seorang ketua negara sanggup mencanangkan fakta yg diadunkan agar sedap didengar walau pun bertentangan dengan keadaan yang sebenarnya dengan muka sadin (straight face) maka negara mungkin akan menuju kearah kehancuran

    ReplyDelete
  4. sape yg tengok tv3 suku je la...

    ReplyDelete