Saturday, July 2, 2016

Surat dari Majistret

Pada senja itu
Tangan ibu menyerahkan aku sesuatu
Katanya ‘nak, surat ini mungkin bikin hatimu susah’.

Aku sambut tangan tua itu
Ternyata titipan pak Magistret
Negara ini perlu 300 ratus ringgit
Pada Seksyen 97 aku telah berdosa
Setelah kupacu mobilku 140 km sejam
Pada kilometer 370 di suatu lebuhraya suram
Kerana isteriku sakit mahu melahirkan.

Kataku ‘ibu, setiap salahlaku pasti ada hukumnya’
Akan kubayar wang pada penguasa
Kerana kita bukannya bangsawan atau politikus
Apatah lagi Yang Berhormat atau Yang Berbahagia
Yang juga tidak tersentuh hukum Negara.

Ibu bertanya ‘nak, apakah kamu punya wang’
Bukankah gajimu habis ditelan inflasi
Untuk biaya anak-anakmu dan juga GST
Kalau kau mau, rela aku membantumu
Dari simpananku di Tabung Haji
Ianya lebih mulia dari dilabur di 1MDB.

Ibu oh Ibu aku berkata
Malu sekali aku dengan tanyamu itu
Memang benar bebanku kini berat
Tapi toh aku masih punya kudrat
Dari hutang ‘Along’ pasti akan mengalir
300 ringgit pada perbendaharaan negeri
Setelah kad ATM bankku dijaga olehnya

  
Apalah 300 ringgit jika dibandingkan
Diberkati kerajaan UMNO untuk menumpang
Di Negara ini Negara Keramat
Nah rakyat mesti bersyukur dengan rahmat
Kurnia pucuk pimpinan Negara yang berkat
Setelah menjarah wang rakyat lima dekad.

Walau gajiku habis ditelan inflasi
Tapi ku perlu wangnya ‘along’ sebagai pendahuluan
Gajiku habis ditelan inflasi, GST dan cukai pendapatan.


Yang sering budiman dengan orang sepertiku
Lainlah kalau kita golongan bangsawan
Atau...

 Sepucuk surat dari Seksyen 97 Kanun
Kereta hitamku, dipandu laju

oleh Sheikh Awang Belanga

No comments:

Post a Comment